Art Film Fest Košice 2018

Art Film Fest Košice 2018
festival, film Piatok 15. Jún 2018 15:30 Kino Tabačka

Program

15. 6. piatok

15:30 Hostia večere Pána | The Communicants, r. Ingmar Bergman, 1963, 81’ Dramatický príbeh sa odohráva v priebehu troch hodín jedného novembrového nedeľného popoludnia. Začína omša farára Tomasa Ericssona, ktorý si uvedomuje tragicky nízky počet farníkov. Kňazovu pozornosť si vyžadujú najmä učiteľka Märta, ktorá je do Tomasa zamilovaná, a tiež rybár Jonas, ktorý trpí fóbiou z atómových bômb. Farár im však nedokáže poskytnúť útechu, pretože od smrti svojej ženy bojuje predovšetkým s vlastnými démonmi.

18:00 Občan Havel | Citizen Havel, r. Pavel Koutecký, Miroslav Janek, 2008, 119’ Časozberný dokumentárny film sleduje dve funkčné obdobia prezidentovania Václav Havla – od prípravy na voľbu prvého českého prezidenta začiatkom roka 1993 až po odovzdanie úradu v roku 2003. Pracovné schôdze, ďakovacie a novoročné prejavy, stretnutia s občanmi a rokovania s politikmi, vítanie zahraničných delegácií a zahraničné cesty, ale tiež priateľské stretnutia s „pražskou kaviarňou“ a okamihy zo súkromného života, posledná rozlúčka s manželkou Olgou, prekonanie choroby a svadba s Dagmar Veškrnovou – tvoria bohatú životnú mozaiku, odvíjajúcu sa (občas v štýle absurdného divadla) na pozadí polarizujúcej sa českej politickej scény. Po tragickej smrti Pavla Kouteckého (13. apríla 2006) producentka požiadala o dokončenie dokumentaristu Miroslava Janka a jeho manželku, strihačku Toničku Jankovú. Film získal Českého leva a bol nominovaný na Európsku filmovú cenu za najlepší dokumentárny film.

16. 6. sobota

15:30 Kapitán | The Captain, r. Robert Schwentke, 2017, 118’ Film, nakrútený podľa životného príbehu desiatnika Wehrmachtu Williho Herolda, evokuje úplnú stratu morálky v nemeckej spoločnosti niekoľko týždňov pred definitívnou porážkou. Mladý Willi sa zachráni pred istou smrťou tým, že si oblečie náhodne nájdenú uniformu po vyznamenanom kapitánovi Luftwaffe. Vo svojej novej „identite“ sa prekvapujúco rýchlo nájde a onedlho už rozhoduje o živote, smrti a masových popravách. Veď ostal nažive a vďaka hviezdičkám na výložkách získal ohromnú moc. Provokatívna dráma vyvolala značný rozruch už pri realizácii. Bolo to v období, keď sa najmä lokálni politici zasadzovali o legislatívne prijatie nacionalistického návrhu na vyjadrovanie hrdosti na pôsobenie ozbrojených síl nacistického Nemecka.

18:00 Červená | Červená, r. Olga Sommerová, 2017, 83’ Dokumentárny film o svetoznámej opernej speváčke a herečke Soni Červenej (roč. 1925) je príbehom ženy, ktorej malé dejiny – osobný aj profesionálny život – boli ovplyvnené veľkými dejinami Európy 20. storočia. Bohatú umeleckú kariéru umelkyne predstavuje okolo sto operných postáv v štyroch tisíckach predstavení na javiskách piatich kontinentov sveta. „So Soňou Červenou som sa zoznámila pred 13 rokmi, teda v čase, kedy začala po jej 30-ročnej emigrácii a 40-ročnej neprítomnosti v rodnej Prahe česká kultúrna verejnosť odkrývať jej svetovú spevácku kariéru. Predvlani som sa rozhodla, že musím splatiť to, čo jej česká kultúra dlží. Totiž poctu umelkyni, ktorá bola viac ako 30 rokov vymazaná z povedomia svojho národa.“ (Olga Sommerová)

17. 6. nedeľa

15:30 Smäd | Thirst, r. Ingmar Bergman, 1949, 83’ Manželia Rut a Bertil prežívajú prehlbujúcu sa krízu v dôsledku neschopnosti počať vlastné dieťa. Pri návrate z dovolenky v Taliansku naplno prepukne vzájomná nenávisť. V retrospektívnych obrazoch divák sleduje Violu, bývalú Bertilovu milenku, ale aj dve ďalšie persóny – Rutinho psychiatra a lesbickú priateľku. Psychologická dráma je adaptáciou štyroch poviedok spisovateľky Birgit Tengroth. Bergman už v jednom zo svojich raných filmov skvelo vykreslil labyrint ženských pováh. Dôležitú dramaturgickú linku zohráva tanec a divadlo. Smäd, ako jeden z mála filmov Ingmara Bergmana, nebol uvedený v našej distribúcii.

18:00 Tichá hmla | Silent Mist, r. Zhang Miaoyan, 2017, 101’ Surový násilník v úzkych nočných uličkách provinčného mesta prepadáva ženy a dievčatá. Prípad vyšetrujú skorumpovaní detektívi, ktorí sa uspokoja s akýmkoľvek rýchlym výsledkom aj za cenu zatknutia nevinných. Etika nefunguje, morálka je v úplnom rozklade. Čo na to príbuzní a priatelia obetí? Tento zvláštny kriminálny film je nakrútený v dokonalých dlhých plnovýznamových záberoch. Prevládajú veľké tmavé záberové plány a tiene dôsledne využité v obrazovej kompozícii, vnútrozáberová montáž. Ide o vizuálne pôsobivý triler s minimom dialógov, ideálny na sledovanie na veľkom plátne. Vyznačuje sa tlmenou sivosťou s občasnými farebnými prvkami. Tichá hmla je napínavý žánrový film, nezvyklý, stojaci mimo hlavného prúdu štandardnej dramaturgie a i keď používa žánrové konvencie, je autentickým dielom a zároveň otriasajúcou výpoveďou o svete.

18. 6. pondelok

15:30 Robert Vano – Príbeh človeka | Robert Vano: The Story of a Man, r. Adolf Zika, 2018, 82’ Pôsobivý dokument o výstrednom a charizmatickom človeku, ktorý by sa mohol volať aj Príbeh deviatich životov alebo Príbeh šťastlivca. Významný slovenský fotograf Vano sa živil ako kreatívny riaditeľ českej mutácie časopisu Elle, žiadaný vlasový štylista a vizážista pre módne fotografické seansy a luxusný kaderník. Ako tridsiatnik zarábal tisíce dolárov denne, ale nikdy sa z neho nestal boháč – zabránil mu v tom nákladný koníček kokaín. Hrobárovi z lopaty ušiel hneď niekoľkokrát. Narodil sa v roku 1948 v Nových Zámkoch rodičom maďarského pôvodu a v roku 1967 ušiel z vlasti, aby sa vyhol vojenskej službe. Po určitom čase strávenom v Taliansku odišiel v roku 1968 už ako dlhovlasý estét so záujmom o disko a chlapcov do USA. Režisér Zika veľmi dobre využíva množstvo archívnych fotografií a prekladá nám nádherné príklady Vanovej práce.

18:00 Krajina búrok | Land of Storms, r. Ádam Császi, 2014, 105’ Szabolcs je mladý maďarský futbalista hrajúci za nemecký tím. Po prehre v dôležitom zápase a následnej hádke so spolubývajúcim Konrádom, ktorého tajne miluje, sa rozhodne vrátiť na rodný maďarský vidiek. Tu sa zblíži s Áronom a stávajú sa z nich milenci, no nečakane pricestuje Bernard. „Vidiek pre gejov zväčša nebýva idylický a platí to aj tu. Traja mladí gejovia si potrebujú ujasniť, kto koho miluje, kto s kým chce zostať. (Jeden si potrebuje ujasniť aj sám seba.) Kamera a minimum dialógov umocňujú atmosféru filmu. Zaujal ma nielen témou a tým, že ide o veľmi zrelý debut, ktorý sa citlivo vyhol všetkým nástrahám, ktoré téma a príbeh ponúkali, ale i výborne evokovanou náladou nekonečnosti a osamelosti pusty ako javiska, na ktorom skvele vygraduje finále sily antickej tragédie… Jedna z trvalo aktuálnych tém, silnejších o to viac, že je natočená podľa skutočnej udalosti, ktorá rozbúrila verejnosť v Maďarsku.“ Fero Fenič

19. 6. utorok

15:30 Best of Azyl 2012 | Best of Azyl 2012, r. rôzni/various, 2012, 60’ Festival AZYL je platforma, ktorá ponúka priestor pre začínajúcich, ale aj skúsených autorov. Dlhé roky vytvára možnosť prihlasovať do súťaže krátke filmy do 1 minúty a do 5 minút, ako aj hudobné videoklipy. Best of 2005 – 2012 ponúka divákom prehľad najzaujímavejšej prihlásenej tvorby od začiatku festivalu až po rok 2012. Konkrétne 10 filmov zo sekcie do 1 minúty a 10 filmov zo sekcie do 5 minút.

18:00 Džusový román | Juice Novel, r. Fero Fenič, 1984, 76’ Autorský hraný debut Fera Feniča rozpráva jednoduchý príbeh obyčajného vidieckeho dievčaťa vstupujúceho do života len s veľmi matnou predstavou o budúcnosti, v ktorej sa rysuje jediný prostý cieľ: mať chlapca, vydať sa a založiť rodinu. Fenič v spolupráci s debutujúcim kameramanom Jaroslavom Brabcom zaznamenáva výstižné situačné postrehy zo všedných dní vtedajšieho života. Distribúcia filmu, uvedeného v súťaži 41. MFF v Locarne, bola povolená až v roku 1988, ale len vo vybratých filmových kluboch s predpísaným lektorským úvodom vysvetľujúcim, že „film nie je obrazom skutočného života v ČSSR “. „Po odobratí realizácie plánovaného debutu Pásla kone na betóne vznikla možnosť vrátiť sa k mojej pôvodnej filmovej poviedke zo študentských rokov a preniesť jej reálie do českého prostredia. Scenáre prechádzali niekoľkostupňovými kontrolami, a tak som vedel, že jediné, čo sa nedá ukontrolovať, je nálada, ktorú vytváram nielen obsadením a vybratým prostredím, ale aj aranžovaním a komponovaním záberu, kde sa dá veľa povedať aj bez slov, ktoré by inak museli byť schválené v scenári.“ Fero Fenič

20. 6. streda

15:30 Dvadsať deväť paliem | Twentynine Palms, r. Bruno Dumont, 2003, 114’, MP 18 Milenecká, národnostne a jazykovo nesúrodá, dvojica sa vydáva do púštnej oázy Twentynine Palms. Na pôdoryse psychologického filmu vzniká tiesnivá atmosféra ústiaca do prekvapivého finále. Svojím zameraním na krásy púšte vo vzťahu k ľudskej sexualite odkazuje snímka na americký film Michelangela Antonioniho Zabriskie Point, ale divák v ňom nájde aj odkazy na Hitchcocka, Russa Meyera či Boormanovo Vyslobodenie. „Variant obľúbeného filmového motívu „on the road“ oslavujúceho slobodu každého druhu. Tentoraz plnú živočíšnosti a krutosti súčasnosti, v inej z podôb osudovosti. Minimalizmus a provokatívnosť bez zábran je malou oslavou režisérskej slobody. Mám rád provokácie, baví ma, keď ma v kine niečo zaskočí či prekvapí. A to tento film naplno spĺňa. Navyše, beriem ho ako podnet, ako sa dá nízkorozpočtovo, a pritom atraktívne, vytvoriť komorná dráma, ktorá pritom nie je doslovná a zostáva po nej určité tajomstvo.“ Fero Fenič

18:00 Milan Rastislav Štefánik | Milan Rastislav Štefánik, r. Jan Sviták, 1935, 91’ V roku 1935 vznikli dva unikátne filmy z hľadiska rovnomerného zastúpenia slovenských a českých hercov a tém čerpajúcich zo slovenských reálií – a to nie iba vo forme exotického tatransko-vidieckeho prostredia, ktoré bolo v tom čase s obľubou využívané českými filmármi. Ide o filmy Jánošík režiséra Martina Friča a doteraz jediný životopisný film o vedcovi, vojakovi a diplomatovi M. R. Štefánikovi. Štefánik je výnimočný aj rovnomerným znením slovenského a českého jazyka, snahou o vecný, hoci obdivný prístup k legende a použitím autentických vojnových záberov. Jan Sviták, ktorému bola zverená réžia tohto „politicky exponovaného“ filmu vďaka jeho hosťovaniu v Slovenskom národnom divadle, zveril hlavnú úlohu skúsenému chorvátskemu hercovi Zvonimirovi Rogozovi, ktorý hral počas svojho dlhoročného pôsobenia v Čechách v mnohých českých filmoch.

21. 6. štvrtok

15:30 Na dne | Down and Out, r. Birgit Bergmann, Steffi Franz, Oliver Werani, 2018, 91’ Dokumentárny film o bezdomovcoch vo Viedni. Pred kamerou defilujú pôsobivé portréty medziľudských vzťahov, redukovaných túžob a obnažených závislostí, neobvyklé alebo vnútorne ukrývané. Odzbrojujúci, úprimný a otvorený film o odvrátenej stránke života. Stretnutia s protagonistami oscilujú medzi pozorovaním a rozprávaním. Objektív kamery neprekračuje hranicu akceptovateľnej rovnováhy medzi vnútorným a vonkajším svetom bezdomovcov. Medzi nimi aj Katky a Laca zo Slovenska…

18:00 Mlčanie | The Silence, r. Ingmar Bergman, 1963, 96’ V existenciálnom príbehu Boh nielen „mlčí“, ale úplne absentuje. Bergman skúma duševnú a citovú krízu dvoch sestier – intelektuálky Ester a živočíšnej Anny, ktoré sa ocitnú vo fiktívnej krajine v predvojnovom stave niekde vo vychodnej Europe. V intímnom portréte sa v ich napätom vzťahu a ťaživej osamelosti obnažuje ako diagnostický príznak aj narušená sexualita. Tri preslávené erotické scény znamenali v čase vzniku škandalózne prelomenie akceptovateľného tabu na filmovom plátne. Pre Bergmana sex v tomto filme predstavoval sféru, v ktorej sa odrážalo odcudzenie v medziľudských vzťahoch.

22. 6. piatok

15:30 Kvetinárstvo | The Flower Shop, r. Ruben Desiere, 2017, 78’ Mižu, Rasťo a Tomáš sú traja Rómovia zo Slovenska, ktorí odišli z Košíc za lepším životom do Bruselu. Stratení medzi množstvom ďalších prisťahovalcov z rôznych kútov sveta sa v anonymite okrajových štvrtí pokúšajú prežiť. Fiktívny príbeh odhaľuje ich skutočné sny, túžby a predstavy o lepšom živote. Na ceste vpred ich pritom motivuje bláznivý nápad prekopať sa k trezoru Belgickej národnej banky cez tunel začínajúci v zadnej miestnosti malého bruselského kvetinárstva. Belgický režisér Ruben Desiere sa vo svojom debute netradičným filmovým jazykom snaží v novom svetle priblížiť svet a uvažovanie prisťahovalcov žijúcich v európskom veľkomeste. Hľadá odpovede na otázky týkajúce sa ich identity, odhaľuje, ako vyzerá – pre nás neviditeľný – vnútorný aj vonkajší svet ľudí žijúcich v emigrácii. A je vôbec možné z tohto sveta uniknúť?

18:00 Bez rozlúčky | No Farewells, r. Christophe Agou, 2017, 99’ Od roku 2002 do roku 2015 s prestávkami nakrúcal Christophe Agou, svetoznámy francúzsky fotograf žijúci v tom čase v New Yorku, svoj drsný, nostalgický a zároveň prekvapujúco vtipný dokumentárny film. Odohráva sa v Massif Central, v krásnom, ale akoby Bohom zabudnutom horskom prostredí južného Francúzska. Civilizácia sa ho dotkla len zľahka. Je to film esteticky krásny a zároveň emocionálne pôsobivý. Portrét starých ľudí prerastá do širšieho metaforického portrétu vidieka, lásky k pôde. Príbeh odchádzania a staroby je smutnokrásny a charakteristický pre konflikt medzi prírodou a spoločnosťou či tradíciou a modernosťou. Agou dokončil nakrúcanie svojho filmu v roku 2015, postprodukciu po jeho smrti realizovali jeho spolupracovníci. Premiéru mal v roku 2017 na MFF v Cannes.

23. 6. sobota

15:30 Ďakujem, dobre | Fine, Thanks, r. Mátyás Prikler, 2013, 134’ Dlhometrážny film Ďakujem, dobre sa skladá z troch poviedok a epilógu. Jednotlivé príbehy sa odohrávajú na pozadí súčasnej hospodárskej krízy, ktorá vstupuje do intímnych životov postáv a naostro odhaľuje pokrivené vzťahy, v ktorých žijú. Problémy, ktoré súčasná kríza prináša, však nie sú pôvodcom narušených vzťahov, ktoré boli zdeformované už predtým, len urýchľujú ich vývoj. Prikler spolupracoval na scenári s Marekom Leščákom, ktorý sa ako scenárista či dramaturg podieľal na mnohých slovenských hraných a dokumentárnych filmoch, ktoré zarezonovali doma aj v zahraničí. Spoločne sa im podarilo urobiť film, ktorý je fikciou, ale súčasne takmer až dokumentárnou výpoveďou o dobe, v ktorej žijeme. Napriek niekoľkým odľahčujúcim situáciám je zobrazovaná realita zdanlivo bezvýchodisková a tvorcovia ju zachytávajú s niekedy až nepríjemnou vernosťou, film však prináša aj určitú nádej. A je sympatické, že hoci scenár písali dvaja muži, dávajú možnosť nazrieť na život z pohľadu oboch pohlaví. Film mal svetovú premiéru na 42. MFF Rotterdam v sekcii Bright Future. Získal štyri národné filmové ceny Slnko v sieti.

18:00 Marlina: Zločin v štyroch dejstvách | Marlina the Murderer in Four Acts, r. Mouly Surya, 2017, 93’ Nie každý indonézsky ostrov je Bali. Sumba patrí medzi tie nehostinnejšie, drsnejšie. Marlina je mladá vdova, ktorá žije na malej farme uprostred pustatiny. Jedného dňa jej na dvere zaklope miestny gangster Marco a oznámi jej, že večer k nej aj so svojimi chlapmi zavíta, odvedú jej dobytok a trochu sa s ňou pohrajú. Ani vo sne by mu nenapadlo, že po večeri budú jeho chlapi mŕtvi a Marlina sa vydá na cestu za zákonom s jeho hlavou vo vreci. Marlina predstavuje fascinujúci mix westernu, road movie a intímnej drámy, okorenený sarkastickým humorom, minimalistickým soundtrackom a úchvatnou kamerou. Film má za sebou svetovú premiéru na Festivale v Cannes (sekcia Quinzaine des Réalisateurs), ako aj úspešné uvedenia na Festivale fantastického filmu v Sitges, na MFF Rotterdam, či ocenenia z MFF QCinema a FF Five Flavours.

Viac informácií o programe na www.artfilmfest.sk